יום רביעי, 12 בספטמבר 2012

שנות טובות

מי מאיתנו עוד שולח ברכות בדואר? לא, לא בדוא"ל, אלא בדואר ישראל.
בתחילת הקמתה של מדינת ישראל היתה תרבות שלמה סביב משלוח השנות טובות. בדואר, כמובן.
זה האדום, עם הצבי...
זהו מנהג שנהגו בו עוד בתקופת ימי הביניים, באירופה, אז רבנים המליצו לשלוח בתחילת השנה ברכה האחד לחברו. עם הופעת הדפוס החלה לתופעה לגדול ולהתפתח גם לארה"ב, וכך הגיע גם משלוח הגלויות המסחריות. הישוב בארץ, שהיה קיבוץ גלויות, הביא לכאן את התרבות הזו, כשהשנות טובות בארץ ישראל ביטאו את הלך הרוח החדש תוך התייחסות ציונית, לאומית והלל לביטחון במדינה.
אגרות עם נצנצים וזהבים
את איגרת השנה טובה היה נהוג לשלוח בתחילת השנה, בדיוק כפי שקורה היום.
שימוש בצילומים לשנה טובה
הרבה בעלי דוכנים היו מוצאים את מרכולתם החוצה, מעמידים את שולחן העץ ומניחים עליו את האגרות הרבות והמנצנצות, מלאות פרחים, ומוכרים לכל המעוניין.
פרחים. פרחים. פרחים

שאלתי את אבי על התקופה הזו. הוא סיפר על התרגשות רבה באוויר, כשכל אחד קיבל ושלח המון שנות טובות למשפחה ולמכרים. סוג השנה טובה ששלחו העיד על טיב הקשר עם המקבל – פשוטות, מנצנצות או בשנים מאוחרות יותר גם נפתחות ותלת מימדיות. כל בני המשפחה היו יושבים סביב שולחן גדול ולכל אחד היה תפקיד: אחד כותב את הכתובת (היו דפים על דפים ורשימות מלאות בכתובות של קרובים), השני מקשט, השלישי מדביק את הבול והרביעי סוגר את המעטפה, וכמובן שאחר כך הולכים לדואר ושולחים את כל האיגרות.

אגרות ברכה מאויירות

השנות טובות היו בגדלים אחרים מהיום (אם כבר אנחנו מדפיסים אותן ולא שולחים במייל). הן היו קטנות יותר ומוארכות, חלקן היו מאוירות, הרבה דימויים היו לקוחים מעולם הצומח, המון המון פרחים ועליהם שובל של נצנוץ... או אגרטל עם פרחים, זרי פרחים או פרחים מופזרים, עליהם הכיתוב מאוד פשוט: באחד שנה טובה, באחרת שנה פורחת, ואף ברכות אהבה לארץ ישראל. איורים של ילדים נאיביים, ילד אוחז בגיטרה או ילדה עם שמלת מלמלה כותבת שנה טובה, וגם הדימויים הלקוחים מהעולם היהודי – שופר, רבנים, שולחן החג או המנורה. הכי שוות הן המלאות בנצנוצים והברקות.
דימויים מאפיינים שהיו בשנות טובות
השנות טובות היו ממש חלק מתרבות הקניות לפני החג. חודש לפני החג היו מתחילים במכירות, הרחובות התמלאו בדוכנים וכולם היו קונים, ללא הבדל מעמדי, כל אחד מצא את אשר חשקה נפשו.  
חלקן גם היו מלאות בצילומים, שהיו חלק מתרבות השנות טובות, וכך מבלי לשים לב, גם הן תיעדו את תקופת הצנע והעוני בארץ.  
ברשת סטימצקי מוכרים השנה שנות טובות ומודפסות על עץ עם הנצנוצים, בפורמט של פעם, מאורכות, אך מעט יותר גדולות.
לכבוד הבלוג החדש שלי והשנה החדשה שמגיעה, מצורפות ארבע שנות 

טובות שכל אחד יכול להוריד לשימושו הפרטי, המעוצבות ברוח התקופה (כמובן שמבחינת זכויות יוצרים אי אפשר להשתמש בדימויים שהיו בשנות הטובות של פעם). אפשר להדפיס אותן במדפסת ביתית על נייר ממוחזר שאפשר לקנות בקרביץ (יש להם סטנד עם מלא ניירות מקסימים), וכדאי לא לבחור בנייר בצבע כהה כי ההדפסה לא תיראה עליו בצורה מיטבית. לאחד הדפסה, אפשר אפילו ליצור שנה טובה מנצנצת עם טוליפ זהב או כסף, לחזור לתחושה של פעם ואף לשלוח בדואר...


שנות טובות להורדה




תיהנו.



















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה